Październik 2013
Wstęp:
Poniższa koncepcja pracy szkoły powstała w grudniu 2010 r., a została zaktualizowana i zmodyfikowana podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej z udziałem przedstawicieli Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w dn. 29 października 2013 r.
- I. DANE SZKOŁY:
Zespół Szkół w Garbnie składa się z dwóch jednostek organizacyjnych: Szkoły Podstawowej im. Zasłużonych dla Warmii i Mazur z oddziałami przedszkolnymi oraz z Gimnazjum.
- II. LOKALIZACJA :
Szkoła mieści się w budynku nr 36. Budynek położony jest u skrzyżowania drogi wojewódzkiej Kętrzyn- Bartoszyce z drogą powiatową na Drogosze. Szkoła dysponuje wielohektarowym , ogrodzonym terenem zielonym, na którym znajdują się boiska do piłki siatkowej, mini- piłki nożnej, bieżnia, skocznia w dal. Obok, na terenie gminnym, znajduje się pełnowymiarowe boisko do piłki nożnej i wiejski stadion.
Lokalizacja szkoły, mimo sąsiadowania z drogami jest bezpieczna. Gwarantuje to ogrodzenie posesji oraz spora odległość bram wyjściowych od drogi, a także monitoring wizyjny w najmniej widocznej części posesji. Tereny zielone szkoły wpływają zaś korzystnie na odpoczynek uczniów w czasie przerw oraz umożliwiają prowadzenie lekcji wf. na powietrzu.
- III. BAZA DYDAKTYCZNA:
Szkoła składa się z głównej, dwupiętrowej części oraz połączonej łącznikiem pełnowymiarowej sali gimnastycznej. W łączniku znajduje się również sekretariat , gabinet dyrektora, dwie sale oddziałów przedszkolnych. Szkoła dysponuje ponadto 15 pracowniami lekcyjnymi , biblioteką, gabinetem pedagoga, wicedyrektora oraz pokojem nauczycielskim. Pracownia komputerowa wyposażona jest w zestawy komputerowe na 25 stanowisk- oraz w tablicę multimedialną. Szkoła posiada bardzo dobre warunki lokalowe. Obok szkoły znajduje się plac zabaw. .
- IV. KADRA:
Kadrę szkoły stanowi 24 nauczycieli- 20 pełno- i 4 niepełnozatrudnionych. Dwudziestu dwóch nauczycieli posiada wyższe wykształcenie magisterskie, dwóch- wyższe zawodowe. Jeśli chodzi o awans zawodowy to : 13 nauczycieli jest nauczycielami dyplomowanymi, 9- mianowanymi, 2-kontraktowymi. 60% nauczycieli ma podwójne kwalifikacje.
Rada Pedagogiczna ZS w Garbnie jest radą dobrze przygotowaną do wyzwań edukacji XXI w., ustawicznie doskonalącą swoje kompetencje zarówno w aspekcie indywidualnym, jak i zbiorowym. Nauczyciele zostali przeszkoleni w zakresie pomiaru dydaktycznego, szkolnego systemu osiągnięć uczniów, edukacyjnej wartości dodanej, ewaluacji oraz wielu zagadnień w sferze : wychowanie. Pracują i doskonalą się też w zespołach przedmiotowych i wychowawczym.
Siłą kadry nauczycielskiej jest również jej doświadczenie. Średni staż pedagogiczny to ok. 18 lat.
- V. UCZNIOWIE I ICH ŚRODOWISKO RODZINNE:
Szkoła liczy 208 uczniów, w szkole podstawowej – 117, w gimnazjum- 59, a w oddziałach przedszkolnych – 32. Uczniowie w ogromnej większości pochodzą z rodzin o niskim wykształceniu rodziców: wykształcenie podstawowe ma 32 % matek i 19 % ojców, wykształcenie zawodowe: 36% matek i 52% ojców, wyższe zaś jedynie 6% matek i 2% ojców. Blisko 36% uczniów wychowuje się w rodzinie, w której jest troje i więcej dzieci i tylko 70% uczniów w rodzinie pełnej. 53% matek i 25 % ojców jest bezrobotnych, 30% rodziców określa swoją sytuację materialną jako złą i bardzo złą, a jedynie 23% jako dobrą ( dane z 2010 r.).
- VI. MISJA SZKOŁY:
„Dążymy do wyrównania szans edukacyjnych uczniów, wspierania ich rozwoju, przygotowania do funkcjonowania w zmieniającej się rzeczywistości. W środowisku zaś pełnimy rolę kulturotwórczą”.
- VII. WIZJA SZKOŁY:
„Jesteśmy szkołą:
- przyjazną- do której uczniowie uczęszczają z przyjemnością, gdyż znajdują w niej kompetentnych, życzliwych, sprawiedliwych pedagogów oraz miłą i twórcza atmosferę, sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi.
- opiekuńczą – organizującą uczniom szeroką pomoc socjalną;
- demokratyczną – w której przestrzega się prawa, a o ważnych dla szkolnej społeczności sprawach decydują wspólnie uczniowie, nauczyciele, rodzice;
- bezpieczną – kładącą szczególny nacisk na profilaktykę patologii społecznych;
- nowoczesną – posiadającą dobrą bazę materialną, pracownię komputerową, bogatą bibliotekę, świetnie wyposażoną w środki audio – video;
- środowiskową – pełniącą w lokalnej społeczności rolę kulturotwórczą;
- skuteczną dydaktycznie – w której uczniowie osiągają wyniki na miarę swoich możliwości”.
- VIII. WZORZEC WYCHOWANKA SZKOŁY.
JESTEM:
- wytrwały
- konsekwentny
- odpowiedzialny
- aktywny,
- pewny siebie,
- tolerancyjny,
- samodzielny,
- obowiązkowy,
- ciekawy świata i ludzi,
- zainteresowany historią i życiem codziennym własnego środowiska,
- wymagający od siebie i innych,
- życzliwy.
POTRAFIĘ:
- odróżnić dobro i zło,
- nawiązać kontakty z innymi,
- współpracować,
- bronić własnych zasad,
- samodzielnie się uczyć,
- wyrazić swoje myśli i uczucia,
- planować drogę do osiągnięcia celu,
- wytrwale do niego dążyć
- żyć zdrowo.
- IX. MOCNE I SŁABE STRONY. SZANSE I ZAGROŻENIA.
MOCNE STRONY
|
SŁABE STRONY
|
wykwalifikowana kadra pedagogiczna ;
duże zaangażowanie nauczycieli w pracy dla dobra szkoły;
wysoka akceptacja dyrekcji szkoły przez nauczycieli;
w ocenie rady pedagogicznej spełnianie większości wymagań MEN wobec szkoły na ocenę co najmniej B, pozostałych na co najmniej D;
dobra atmosfera w radzie pedagogicznej;
sukcesy naukowe uczniów na różnych szczeblach;
udział szkoły w wielu projektach edukacyjnych i innych;
przestrzeganie prawa szkolnego przez wszystkie podmioty szkoły;
otwartość na problemy uczniów;
bardzo dobra baza dydaktyczna w kwestii jej wielkości i funkcjonalności;
dobra opinia w środowisku o szkole;
szeroki zakres świadczenia pomocy psychologiczno- pedagogicznej
opieka logopedyczna i pedagoga szkolnego;
pielęgniarka szkolna ;
zaangażowanie części rodziców w życie szkoły;
|
niesatysfakcjonujące wyniki w egzaminach zewnętrznych;
słaba motywacja i chęć uczniów do nauki;
nie zawsze dostateczne informowanie rodziców przez nauczycieli o postępach ucznia ;
1/3 uczniów wymagających pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
brak kół zaintersowań
uleganie nałogom przez część uczniów gimnazjum, postawy buntownicze nielicznych;
zbyt słabe zaangażowanie w sprawy szkoły większości rodziców;
brak termomodernizacji szkoły, nieestetyczna elewacja i otoczenie ( części betonowe).
|
SZANSE
|
ZAGROŻENIA
|
zaangażowanie kadry pedagogicznej;
nieustanne doskonalenie kompetencji przez nauczycieli;
zrozumienie organu prowadzącego dla problemów szkoły;
życzliwość środowiska;
możliwość pozyskiwania środków unijnych na projekty edukacyjne;
dobra współpraca ze środowiskiem
|
niesprzyjające wychowawczo i edukacyjnie środowisko rodzinne większości uczniów z uwagi na bardzo niskie wykształcenie rodziców, bezrobocie, biedę, niestabilność rodziny i niskie aspiracje edukacyjne;
zagrożenia różnymi patologiami społecznymi uczniów;
niestabilność miejsca pracy nauczycieli wynikająca z systematycznego zmniejszania się liczby oddziałów w szkole;
odchodzenie części najlepszych absolwentów szkoły podstawowej do gimnazjów w Kętrzynie
obarczanie szkoły wyłączną odpowiedzialnością za kształtowanie postaw dzieci;
upadek autorytetów;
nadmierna biurokracja;
|
- X. STRATEGIA SZKOŁY:
Przedstawiona niżej koncepcja pracy szkoły została przede wszystkim odniesiona do wymogów załącznika Rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym, które nakłada na szkołę obowiązek ich spełniania.
DYDAKTYKA:
Priorytet: Systematyczne podnoszenie skuteczności efektów nauczania.
W ZS w Garbnie wyniki w nauce zawsze traktowane były z najwyższą troską. Szkoła od lat prowadzi programy naprawcze i doskonalące w szkole podstawowej i gimnazjum. Mając świadomość, iż nie ma wpływu na pozaszkolne ( rodzinne) uwarunkowania słabych wyników uczniów podczas sprawdzianów i egzaminów, skupiła się przede wszystkim na wzroście świadomości pedagogicznej nauczycieli , rodziców, doskonaleniu organizacji pracy z uczniem oraz pomocy uczniom z trudnościami w nauce.
ZS w Garbnie osiąga zasadniczo niskie wyniki. W szkole podstawowej są one bardzo zróżnicowane- od staninu 1. najniższy, po 7. wysoki. W gimnazjum są one bardziej zwarte, i też poza rokiem 2009 – niskie- niemniej nigdy w gimnazjum nie uzyskano wyniku w staninie 1- najniższym.
Wyniki egzaminów zewnętrznych- w opinii rady pedagogicznej i dyrekcji szkoły- są niesatysfakcjonujące, toteż praca nad ich podniesieniem jest najważniejszym priorytetem.
Drogę do ich poprawy można zamknąć w następujących zadaniach:
- 1. Traktowanie pracy dydaktycznej jako systematycznego procesu opartego na analizach wyników egzaminów zewnętrznych oraz diagnozach wewnętrznych poziomu umiejętności i wiadomości wyznaczonych podstawą programową i standardami egzaminacyjnymi na poziomie szkoły i przedmiotów:
a) diagnoza wstępna uczniów oddziałów przedszkolnych;
b) diagnoza umiejętności i wiadomości uczniów w nauczaniu zintegrowanym- systematyczne badanie techniki czytania uczniów, czytania ze zrozumieniem, umiejętności matematycznych;
c) badania w ramach Szkolnego Systemu Badania Osiągnięć Uczniów;
d) analiza EWD w aspekcie szkoły, klasy i indywidualnych wyników uczniów;
e) wnikliwa analiza wyników egzaminów zewnętrznych;
f) rozpoznawanie przyczyn uzyskiwania niesatysfakcjonujących wyników egzaminów zewnętrznych w formie ewaluacji.
- 2. Formułowanie na podstawie wyników analiz, ewaluacji oraz diagnoz rekomendacji do pracy na poziomie szkoły, zespołów nauczycieli, nauczycieli- i ich wdrażanie poprzez wyznaczenie i realizację:
a) zadań w planach pracy szkoły, również planie zamierzeń wychowawczych, oraz indywidualnych planach pracy nauczycieli;
b) kierunków działań naprawczych;
c) kierunków pracy wyrównawczej z uczniem;
d) kierunków doskonalenia kompetencji rady pedagogicznej;
e) planowania doskonalenia indywidualnego nauczycieli w zakresie kompetencji pedagogicznych.
- 3. Ocena skuteczności podjętych działań wynikających z analiz i diagnoz dla poprawy efektów dydaktycznych.
- 4. Systematyczne doskonalenie kompetencji uczniów, któremu sprzyjają:
a) właściwa organizacja procesu lekcyjnego i wysokie kompetencje dydaktyczne nauczycieli;
b) wskazywanie uczniom sposobów skutecznego uczenia się
c) pomoc psychologiczno- pedagogiczna oparta na systematycznej diagnozie braków i ich wyrównywaniu;
d) zajęcia przygotowujące uczniów do egzaminów zewnętrznych;
e) koła zainteresowań zgodne z potrzebami uczniów, zwłaszcza humanizujące;
f) udział uczniów w projektach edukacyjnych.
- 5. Systematyczne doskonalenie kompetencji nauczycieli stosownie do potrzeb wynikających z rekomendacji do pracy oraz potrzeb indywidualnych.
WYCHOWANIE I OPIEKA
PRIOTYTET: Systematyczne podnoszenie skuteczności pracy wychowawczej.
Od lat sytuacja wychowawcza w ZS w Garbnie jest dobra i stabilna. Jej barometrem jest dokonywana dwa razy w roku analiza wskaźników wychowawczych, takich jak: nieusprawiedliwione spóźnienia, frekwencja, uwagi o złym zachowaniu, nagany wychowy klasy i dyrektora szkoły za szczególnie naganne zachowania , aktywność na rzecz klasy, szkoły i środowiska, ocen zachowania- tylko do 8 % uczniów ma ocenę nieodpowiednią sprawowania, oceny naganne są sporadyczne, ponad 70% uczniów otrzymuje oceny zachowania wzorowe, bardzo dobre i dobre. Uczniowie są aktywni, przygotowują wiele imprez szkolnych, wykazują postawy wolontariackie.
Analiza ww. wskaźników jest jednym z elementów oceny sytuacji wychowawczej. Pozwala na wytyczanie kierunków pracy wychowawczej. Co roku na poziomie klas 1-3, 4-6 i gimnazjum powstaje plan zamierzeń wychowawczych na dany rok szkolnych z uwzględnieniem priorytetów wychowawczych, a na jego podstawie plany zamierzeń wychowawczych klas.
W szkole prowadzi się katalog uczniów z trudnościami wychowawczymi. Opracowano i realizuje się strategię postępowania z takimi uczniami.
Systematycznie i aktywnie działa zespół wychowawców.
System oceniania zachowania jest jasny i przejrzysty oraz powszechnie znany uczniom.
Najważniejsze problemy wychowawcze szkoły to:
- niska frekwencja uczniów;
- palenie papierosów przez uczniów gimnazjum;
- agresja słowna.
Główne zadania w sferze WYCHOWANIE :
- 1. Kontynuacja realizacji programu wychowawczego i programu profilaktyki.
- 2. Systematyczne działania profilaktyczne: realizacja programu ‘Spójrz inaczej” i „Spójrz inaczej na agresję”, realizowanie programu profilaktycznego „Tak czy nie” W. Skrzypczaka, programu „Trzymaj formę”.
- 3. Utrzymanie wysokiej jakości pracy nauczycieli- wychowawców klasy.
- 4. Systematyczne upowszechnianie praw i obowiązków ucznia- nacisk na znajomość prawa szkolnego oraz na katalog niepożądanych zachowań karanych w systemie oceniania zachowania ujemnymi punktami.
- 5. Wzmocnienie samorządności uczniów.
a) udział rady samorządu uczniowskiego w radach pedagogicznych;
b) zainicjowanie Dnia Samorządności;
c) nowa jakość wyborów przewodniczącego samorządu- szeroka kampania wyborcza;
- 6. Rozszerzenie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów i rodziców o:
a) systematyczną pedagogizację rodziców z udziałem psychologów i pedagogów;
b) zajęcia z socjoterapii dla uczniów.
- 7. Praca wychowawcza procesem opartym na diagnozie wychowawczej i działaniu, którego podstawą jest diagnoza- kontynuacja systematycznie prowadzonych diagnoz wychowawczych:
a) analiza statystyczna wypracowanych w szkole parametrów wychowawczych, na podstawie której ocenia się sytuację wychowawczą szkoły, formułuje wnioski oraz wyznacza się i modyfikuje kierunki pracy wychowawczej;
b) kontynuacja realizowania strategii postępowania z uczniem z trudnościami wychowawczymi, diagnoza trudności- rejestr uczniów z trudnościami i postępowanie z nimi wg opracowanej strategii; semestralna i roczna ocena skuteczności strategii, wyprowadzanie rekomendacji do pracy, priorytetów wychowawczych na dany rok szkolny wynikających z tej oceny;
c) ankieta „Bezpieczeństwo w szkole” do uczniów i rodziców- podstawą wyznaczania działań w kwestii bezpieczeństwa uczniów w szkole.
- 8. Wzmocnienie życia pozalekcyjnego szkoły, zwłaszcza życia klasy:
a) popołudniowe spotkania klasowe
b) wycieczki
c) ogniska
FUNKCJONOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU:
Priorytet: Wzmacnianie więzi szkoły ze środowiskiem.
Szkoła w Garbnie cieszy się dobrą opinią w środowisku. Wynika ona z następujących powodów: aktywność szkoły w środowisku, dobra opinia jej absolwentów o szkole, dbałość szkoły o zachowanie więzi z absolwentami, podejmowanie inicjatyw na rzecz wzmocnienia udziału rodziców w życiu szkoły i świadczenie im różnorakiej pomocy w wychowywaniu dzieci. Koncepcja rozwoju w tym aspekcie wyraża się w kontynuowaniu i doskonaleniu sprawdzonych form:
- 1. Organizacja i współorganizacja imprez dla środowiska:
a) bal karnawałowy
b) Święto Rodziny;
c) majówka;
d) dożynki
e) imprezy w świetlicy wiejskiej
- 2. Podejmowanie inicjatyw na rzecz estetyzacji środowiska- akcja „Sprzątanie świata”.
- 3. Współpraca z:
a) sołectwem;
b) parafią w Garbnie;
c) biblioteką gminną
d) UKS „Sokół”;
e) świetlicą wiejską
f) stowarzyszeniem „Krokus”;
g) innymi szkołami gminy.
- 4. Wykorzystywanie informacji o absolwentach:
a) gromadzenie danych o losach absolwentów i ich analiza;
b) promowanie najlepszych absolwentów;
c) zapraszanie absolwentów na godziny wychowawcze i imprezy szkolne;
d) praca absolwentów jako wolontariuszy.
- 5. Rodzice partnerami szkoły:
a) zwracanie się do rodziców o opinię w różnych sprawach;
b) przestrzeganie kompetencji rady rodziców;
c) włączanie rodziców do planowania pracy wychowawczej;
d) włączanie rodziców do pracy na rzecz szkoły i środowiska;
e) organizacja spotkań dla rodziców z udziałem psychologów i pedagogów.
f) szeroką możliwość opiniowania pracy szkoły, również na stronie internetowej szkoły:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
- 6. Wzmocnienie działań promocyjnych szkoły.
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ:
Priorytet: Skuteczne zarządzanie.
Zdaniem Rady Pedagogicznej ZS w Garbnie szkoła jest dobrze zarządzana. Świadczy o tym bardzo wysoka akceptacja dla działań dyrektora wg anonimowej ankiety nauczycieli.
Najważniejsze zadania w obszarze: ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ TO:
1. Doskonalenie form nadzoru pedagogicznego:
a) nadzór pedagogiczny jako jeden z najważniejszych elementów planowania doskonalenia pracy szkoły;
b) włączenie do niektórych form nadzoru (ewaluacji) nauczycieli;
c) systematyczne wzbogacanie bazy narzędzi diagnozujących dyrektora szkoły;
d) doskonalenie przepływu informacji z uwagi na ich postępującą obszerność-drogą elektroniczną;
e) wspólne formułowanie wniosków i rekomendacji z nadzoru.
2. Polityka kadrowa:
a) dążenie do eliminacji zatrudniania nauczycieli z zewnątrz na kilka godzin poprzez zdobywanie nowych kwalifikacji przez nauczycieli zatrudnionych na stałe jako sposób na niebezpieczeństwo ograniczenia etatów oraz stabilizację sytuacji kadrowej;
b) jawność i przejrzystość polityki kadrowej dyrektora szkoły oraz form nagradzania nauczycieli.
3. Doskonalenie pracy zespołów nauczycieli:
a) bardziej równomierny podział obowiązków w pracy zespołów nauczycieli;
b) włączenie w większym stopniu w pracę zespołów przedmiotowych nauczycieli wf., religii, muzyki, świetlicy, biblioteki;
c) ułożenie planu pracy nauczycieli pod potrzeby zebrań zespołów nauczycieli.
4. Poprawa bazy materialnej szkoły:
a) termomodernizacja szkoły;
b) estetyzacja otoczenia szkoły;
c) modernizacja pracowni komputerowych
d) systematyczne wzbogacanie szkoły o pomoce dydaktyczne i audio- wizualne.
e) zakup nowego sprzętu nagłaśniającego
f) modernizacja punktu informatycznego w bibliotece.
|